Ekstra treningsløyper 2021

Som et treningstilbud ut over de ukentlige treningsløpene er det satt ut ekstra treningsløyper.

Kompassgang - fra Nordbyen skole (uke 22-25)

Kart må skrives ut selv - Livelox ingen snikkikking ;)

Her er det ikke så farlig om man er kjent i området fra før for dette er ekstremvarianten av å gå på kompass. Kartet er kun vist til første post, deretter er den kun løypetrykk... Postene ligger på vanlige detaljer, men disse må du gjette deg til når du nærmer deg posten. Til gjengjeld er avstanden mellom postene relevant for de gangene du tar kompasskurs til posten fra siste sikre utgangspunkt. Bommer du må du fort vekk tilbake til forrige post å forsøke på nytt. Denne gangen konkurrerer dere både om beste tid og korteste spor!

Kurveorientering - fra Bårdsdalsvatnet (uke 27-34)

Kart skrives ut selv eller hentes i postkassa på brakka i Jensgurilia - Livelox

Start/mål ved vestenden av demninga ved Bårdsdalsvatnet.

Dette løypekartet for kurvetrening er endret til å kun inneholde "brune" detaljer som høydekurver, høydepunkt og lignende. Tanken er å trene på å bruke terrenget til navigering, for eksempel ved å:

  • holde høyden
  • følge rygg, dal, nese og søkk
  • bruke koller og høydepunkt som sikre holdepunkt
  • bruke tydelige forandringer i bratthet -- hyller, vegger, flater -- som oppfangende ledelinjer eller holdepunkter

For de fleste korte strekkene vil ett av momentene over være det åpenbare mens de lengre strekkene løses med kombinasjoner.

Meridianene er også tatt bort for at det ikke skal være så fristende å bruke kompasset, som jo ville tatt bort litt av poenget med treningen. Det er riktignok ikke helt umulig siden kartet er nordorientert på arket som vanlig.

Utforløype - fra Varden til Liavegen (uke 32 - )

Kart skrives ut selv - Livelox

Start er på Varden, og mål i Pederstien like over Liaveien.

Fra Har får du en rask løype med små poster. Klarer du holde hodet kaldt mens du stuper nedover fra Varden? Velger du sti eller rett på? Her går det ned 2,3 km fordelt på 11 poster. Du får alt et o-løp kan inneholde, bortsett fra stigning. Så er du en av de som synes det blir for mange harde løp. Nå har du sjansen til å dundre på nedover!
 
Heder, ære og kudos til løperen med minst høydemeter og løperen med beste tid ;)
 
Det er små poster så hver nøye med beskrivelsen. (De kommer også med tekst.) Løypa er krevende, men du har en fin sti og støtte deg på :)

 

Kalender

November
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Aktiviteter

Ingen aktiviteter tilgjengelig for øyeblikket